Publications

Pedestrians‘ Mental Model Development after Initial Encounters with Automated Driving Systems.
Philip Joisten, Sarah Selina Schwindt, Nina Theobald, & Bettina Abendroth

Publication
04.10.2022
ECCE '22: Proceedings of the 33rd European Conference on Cognitive ErgonomicsOctober 2022, Article No.: 14, Pages 1–4.
ISBN 978-1-4503-9808-4, DOI: 10.1145/3552327.3552331.
ECCE 2022: 33rd European Conference on Cognitive Ergonomics, Kaiserslautern, Germany, 4.-7. Oktober 2022.

Pedestrian’s Crossing Decisions While Interacting With Automated Vehicles – Insights From a Longitudinal Study
Philip Joisten, Nina Theobald, & Bettina Abendroth

Publication
24.07.2022
K. Plant, G. Preaetorius (Hrsg.), Advances in Transportation, 60, In: Human Factors in Transportation : Proceedings of 13th AHFE International Conference on Human Factors in Transportation, S. 156-164

External communication of automated vehicles in mixed traffic: Addressing the right human interaction partner in multi-agent simulation.
Maximilian Hübner, Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Klaus Bengler (2022) - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
01.05.2022
Transportation Research Part F Traffic Psychology and Behaviour, 87(2), 365-378

Sollen automatisierte Fahrzeuge bei Dämmerung Manöverentscheidungen anpassen, um sich erwartungskonform zu verhalten?
Matthias Beggiato; Ann-Christin Hensch; Josef Krems (2022) - Technische Universität Chemnitz

Publication
30.11.-0001
In S. Malejka, M. Barth, H. Haider, & C. Stahl (Eds.),
TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists, 20.-23.03.2022, Köln. Lengerich:
Pabst Science Publishers. ISBN: 978-3-95853-768-2

Je mehr eHMI, desto besser? Querungsentscheidungen von Fußgänger:innen an Einmündungen mit Signalen von automatisierten Fahrzeugen
Philip Joisten, Nina Theobald, Andreas Webler, & Bettina Abendroth (2022) - Technische Universität Darmstadt

Publication
20.03.2022
TeaP 2022 - Abstracts of the 64th Conference of Experimental Psychologists, 20.-23.03.2022, Köln. Lengerich: Pabst Science Publishers. S. Malejka, M. Barth, H. Haider, & C. Stahl (Hrsg.), ISBN: 978-3-95853-768-2

Übernahmeaufforderungen beim hochautomatisierten Fahren mit fahrfremden Tätigkeiten – welche Modalitäten sind geeignet?
Andreas Lars Müller, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt

Publication
09.12.2021

Augmented Reality Head-Up Display: A Visual Support During Malfunctions in Partially Automated Driving?
Alexander Feierle, Fabian Schlichtherle, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
13.11.2021
IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems, 1-13

Identifying Admissible Uncertainty Bounds for the Input of Planning Algorithms
Franziska Henze; Dennis Faßbender; Christoph Stiller

Publication
12.10.2021
IEEE Transactions on Intelligent Vehicles.
doi: 10.1109/TIV.2021.3119352

Distribution Preserving Multiple Hypotheses Prediction for Uncertainty Modeling
Tobias Leemann , Moritz Sackmann , Jörn Thielecke, Ulrich Hofmann

Publication
06.10.2021
ESANN 2021 proceedings, Online event (Bruges, Belgium), 2021, pp. 523-528.

Detection and Classification of Bicyclist Group Behavior for Automated Vehicle Applications
Georgios Grigoropoulos, Patrick Malcolm, Andreas Keler, Heather Kaths, Klaus Bogenberger, Fritz Busch - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
19.09.2021
2021 IEEE 24th International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)

Parameter Sharing Reinforcement Learning for Modeling Multi-Agent Driving Behavior in Roundabout Scenarios
Fabian Konstantinidis; Ulrich Hofmann; Moritz Sackmann; Jörn Thielecke; Oliver De Candido; Wolfgang Utschick

Publication
19.09.2021
2021 IEEE International Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), Sep. 2021, pp. 1974–1981

Multi-Step Training for Predicting Roundabout Traffic Situations
Moritz Sackmann; Tobias Leemann; Henrik Bey; Ulrich Hofmann; Jörn Thielecke

Publication
19.09.2021
2021 IEEE International Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), Sep. 2021, pp. 1982-1989

Developer’s Information Needs during Test Drives with Automated Vehicles in Real Traffic: A Focus Group Stud
Franziska Henze, Natalie Magdalena Stasinski, Dennis Fassbender, Christoph Stiller

Publication
09.09.2021
13th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ’21 Adjunt), Sep. 2021, Leeds, United Kingdom. ACM, New York, NY, USA, pp. 81-85

Communication of Automated Vehicles and Pedestrian Groups: An Intercultural Study on Pedestrians’ Street Crossing Decisions
Philip Joisten, Ziyu Liu, Nina Theobald, Andreas Webler, Bettina Abendroth – Technische Universität Darmstadt

Publication
05.09.2021
Mensch und Computer (2021), Pages 49–53

Communication via motion – Suitability of automated vehicle movements to negotiate the right of way in road bottleneck scenarios
Michael Rettenmaier, Sabrina Dinkel, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
01.09.2021
Applied Ergonomics, 95, 103438 (2021)

The Matter of How and When: Comparing Explicit and Implicit Communication Strategies of Automated Vehicles in Bottleneck Scenarios
Michael Rettenmaier; Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
25.08.2021
IEEE Open Journal of Intelligent Transportation Systems, 2, 282-293 (2021)

Data-Driven Scenario Specification for AV–VRU Interactions at Urban Roundabouts.
Keler Andreas, Malcolm Patrick, Grigoropoulos Georgios, Hosseini Seyed Abdollah, Kaths Heather, Busch Fritz, Bogenberger Klaus - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
24.07.2021

Simple Pair Pose: Pairwise Human Pose Estimation in Dense Urban Traffic Scenes
Markus Braun, Fabian. Flohr, Sebastian Krebs, Ulrich Kreßel, Dariu Gavrila

Publication
11.07.2021
Proc. of the IEEE Intelligent Vehicles (IV), online, 2021

Pedestrians’ Attitudes Towards Automated Vehicles: A Qualitative Study Based on Interviews in Germany
Philip Joisten, Pia Niessen, Bettina Abendroth – Technische Universität Darmstadt

Publication
14.06.2021
Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021), S. 664-673

Gewöhnen wir uns an fahrerlose Pkw? Untersuchung der Intention zur Straßenüberquerung von Fußgänger/-innen im kontrollierten Feld
Philip Joisten, Marleen Vögler, Bettina Abendroth – Technische Universität Darmstadt

Publication
14.03.2021
Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Ulm, 14.-16.03.2021

"Hey automatisiertes Fahrzeug: park mich sicher und komfortabel ein ohne andere zu irritieren." Weglückenakzeptanz als Basis menschzentrierter automatisierter Fahrstile.
Matthias Beggiato; Ann-Christin Hensch; Josef Krems (2021) - Technische Universität Chemnitz

Publication
30.11.-0001
In A. Huckauf, M. Baumann, M. Ernst, C. Herbert, M. Kiefer, & M. Sauter (Eds.), TeaP 2021 - Abstracts of the 63th Conference of Experimental Psychologists, 14.-16.03.2021, Ulm. Lengerich: Pabst Science Publishers. ISBN: 978-3-95853-694-4.

Effects of non-driving related tasks on mental workload and take-over times during conditional automated driving
Andreas Müller, Natacha Fernandes-Estrela, Ruben Hetfleisch, Lukas Zecha & Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt

Publication
20.02.2021
European Transport Research Review volume 13, Article number: 16 (2021)

Fast Lidar Clustering by Density and Connectivity
Frederik Hasecke, Lukas Hahn, Anton Kummert

Publication
04.02.2021
Proceedings of the 10th International Conference on Pattern Recognition Applications and Methods - Volume 1: ICPRAM, 25-35, 2021

Modeling the Interaction with Automated Vehicles in Road Bottleneck Scenarios
Michael Rettenmaier, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
09.02.2021
Society Annual Meeting, Vol 64, Issue 1, 2020, page(s): 1615-1619

Bicyclist Maneuver Type Prediction Using Bidirectional Long Short-Term Memory Neural Networks
Georgios Grigoropoulos, Patrick Malcolm, Andreas Keler, Heather Kaths, Klaus Bogenberger, Fritz Busch - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
31.01.2021

The Munich Bikeability Index: A Practical Approach for Measuring Urban Bikeability.
Schmid-Querg Jonas, Keler Andreas, Grigoropoulos Georgios - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
31.01.2021

Analysis of Bicyclist Communication in a Simulator Environment
Patrick Malcolm, Georgios Grigoropoulos, Andreas Keler, Heather Kaths, Klaus Bogenberger - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
05.01.2021

Pedestrian Behavior Prediction for Automated Driving: Requirements, Metrics, and Relevant Features
Michael Herman, Jörg Wagner, Vishnu Prabhakaran, Nicolas Möser, Hanna Ziesche, Waleed Ahmed, Lutz Bürkle, Ernst Kloppenburg, Claudius Gläser - Robert Bosch GmbH

Publication
22.12.2020
IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems,
DOI: 10.1109/TITS.2021.3135136

Frenet Coordinate Based Driving Maneuver Prediction at Roundabouts Using LSTM Networks
Carina Vogl, Moritz Sackmann, Ludwig Kürzinger, Ulrich Hofmann

Publication
01.12.2020
Published in CSCS '20: Computer Science in Cars Symposium, December 2020, Article No.: 2 Pages 1–9

Vorstellung der @CITY-Testgebiete
Markus Grünke, 3D Mapping Solutions GmbH

Publication
30.11.-0001
Präsentation der acht definierten Streckenabschnitte mit innerstädtischem Charakter, von denen HD-Karten erstellt wurden.

Internes HMI mit Augmented Reality
Dr. Andreas Korthauer, Robert Bosch GmbH

Video
26.11.2020
Prototypische Umsetzung und Evaluierung in einer Fahrsimulation
- Welche automationsrelevanten Informationen möchten die Passagiere vom automatisierten Fahrzeug erhalten?
- Wie kann Augmented Reality (AR) für das interne HMI genutzt werden?

Eine automatisierte Fahrt durch @CITY: Interne und externe Interaktionsgestaltung
Tobias Hecht, Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Technische Universität München - Lehrstuhl für Ergonomie

Video
26.11.2020

Traffic Control Gesture Recognition for Autonomous Vehicles
Julian Wiederer, Arij Bouazizi, Ulrich Kressel, Vasileios Belagiannis - Mercedes-Benz AG

Publication
25.10.2020
2020 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS)

Extraction and analysis of massive skeletal information from video data of crowded urban locations for understanding implicit gestures of road users
Andreas Keler, Patrick Malcolm, Georgios Grigoropoulos & Niklas Grabbe - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
20.10.2020
20 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)
October 20-23, 2020. Las Vegas, USA

ECP2.5D – Person Localization in Traffic Scenes
Markus Braun, Sebastian Krebs, Dariu Gavrilla - Mercedes-Benz AG

Publication
19.10.2020
2020 IEEE 31st Intelligent Vehicles Symposium (IV)

Sensitivity Analysis of a Planning Algorithm Considering Uncertaintie
Franziska Henze, Dennis Faßbender, Christoph Stiller

Publication
19.10.2020
Published IEEE Symposium on Intelligent Vehicle (IV) 2020

Designing the Communication with Automated Vehicles: The Case of Elderly Pedestrians
Philip Joisten, Nina Theobald, Sarah Schwindt, Jonas Walter, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt

Publication
05.10.2020
Paper presented at the Workshop on Inclusive Communication between Automated Vehicles and Vulnerable Road Users. In conjunction with MobileHCI 2020, 5.-9.10.2020

Watch Your Vehicle Driving at the City: Interior HMI with Augmented Reality for Automated Driving
Andreas Korthauer, Clemens Guenther, Andreas Hinrichs, Wen Ren, Yiwen Yang

Publication
05.10.2020
MobileHCI '20: 22nd International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and ServicesOctober 2020 Article No.: 59 Pages 1–5

Designing the Interaction of Highly Automated Vehicles with Cyclists in Urban Longitudinal Traffic: Relevant Use Cases and Methodical Considerations.
Nicole Fritz, Fanny Kobiela, Dietrich Manstetten, Andreas Korthauer & Klaus Bengler - Robert Bosch GmbH und Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
21.09.2020
12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ‘20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 8–11.

Evaluation of Ambient Light Displays for Requests to Intervene and Minimal Risk Maneuvers in Highly Automated Urban Driving
Alexander Feierle, Maximilian Holderied, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
20.09.2020
2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), IEEE, 2020, Rhodes, Greece.

Fast Object Classification and Meaningful Data Representation of Segmented Lidar Instances
Lukas Hahn, Frederik Hasecke, Anton Kummert

Publication
20.09.2020
2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)

Prediction Error Reduction of Neural Networks for Car-Following Using Multi-Step Training
Moritz Sackmann, Henrik Bey, Ulrich Hofmann, Jörn Thielecke

Publication
20.09.2020
Published in 2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC)

How Much Space Is Required? Effect of Distance, Content, and Color on External Human–Machine Interface Size
Michael Rettenmaier, Jonas Schulze, Klaus Bengler - Technische Universität München - Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
03.07.2020

Does a Confidence Level for Automated Driving Time Estimations Improve the Subjective Evaluation of an Automation HMI?
Tobias Hecht, Simon Danner, Alexander Feierle, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
03.07.2020

Auswirkungen von naturalistischen fahrfremden Tätigkeiten während hochautomatisierter Fahrt.
Andreas Lars Müller (2020), Technische Universität Darmstadt

Publication
23.06.2020

Multi-Vehicle Simulation in Urban Automated Driving: Technical Implementation and Added Benefit
Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Florian Zeitlmeir, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
19.05.2020

Classification of Driver Intentions at Roundabouts
Moritz Sackmann, Henrik Bey, Ulrich Hofmann, Jörn Thielecke

Publication
02.05.2020
In Proceedings of the 6th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems (VEHITS 2020), pages 301-311

After You?! – Use of External Human-Machine Interfaces in Road Bottleneck Scenarios
Michael Rettenmaier, Deike Albers, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
18.04.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190

Gestaltungsdimensionen der Kommunikation von automatisierten Fahrzeugen und anderen Verkehrsteilnehmenden
Philip Joisten, Anton Freund, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt, Institut für Arbeitswissenschaft

Publication
16.04.2020
Zeitschrift für Arbeitswissenschaft (Volume 74, Issue 2)

Better safe than sorry – Gap Acceptance related to Participants’ Age, Vehicle Types and Speed
Ann-Christin Hensch, Matthias Beggiato & Josef Krems - Technische Universität Chemnitz

Presentation
22.03.2020
In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020 - Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists (p. 95), Jena, 22.-25.03.2020. Lengerich: Pabst Science Publishers.

The Effects of a Predictive HMI and Different Transition Frequencies on Acceptance, Workload, Usability, and Gaze Behavior during Urban Automated Driving
Tobias Hecht, Stefan Kratzert, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
30.01.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190

Information Needs and Visual Attention during Urban, Highly Automated Driving—An Investigation of Potential Influencing Factors
Alexander Feierle, Simon Danner, Sarah Steininger, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
25.01.2020

Towards an HMI Framework for Automated Driving
Klaus Bengler, Michael Rettenmaier, Nicole Fritz, Alexander Feierle - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
25.01.2020

Assessing the influence of visibility components in interactions between bicyclist and car drivers
Andreas Keler, Heather Twaddle, Geogios Grigoropoulos, Silja Hoffmann, Fritz Busch - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
28.11.2019
Transportation Research Procedia
Volume 41, 2019, Pages 590-592

Head-Up Displays in Urban Partially Automated Driving: Effects of Using Augmented Reality
Alexander Feierle, David Beller, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
27.10.2019
IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019, Auckland, New Zealand, 2019, 1877-1882

Displaying Vehicle Driving Mode - Effects on Pedestrian Behavior and Perceived Safety
Philip Joisten, Technische Universität Darmstadt

Presentation
17.09.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Evaluation of Display Concepts for the Instrument Cluster in Urban Automated Driving
Alexander Feierle, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Non-driving Related Activities in Automated Driving – An Online Survey Investigating User Needs
Tobias Hecht, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Interaction at the Bottleneck – A Traffic Observation
Michael Rettenmaier, Camilo Requena Witzig, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
Human Systems Engineering and Design II; Springer International Publishing: Cham, 2019; 243–249.

Enriching complex road intersections from OSM with traffic-related behavioral information
Andreas Keler, Georgios Grigoropoulos, Dominik Mussack - Technische Universität München - Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
20.07.2019
29th International Cartographic Conference (ICC 2019), 15–20 July 2019, Tokyo, Japan

Passing through the Bottleneck - The Potential of External Human-Machine Interfaces.
Michael Rettenmaier, Moritz Pietsch, Jonas Schmidtler, Klaus Bengler - Technische Universität München,Lehrstuhl Ergonomie

Publication
09.06.2019
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019, 1687–1692

@CITY - „Do we need new HMI concepts for Automated Driving in Cities?
Stephan Cieler, Continental Automotive GmbH

Presentation
05.06.2019
ITS European Congress
03. - 06.06.2019, Eindhoven
Session "Human-centered design of automated vehicles for a safe integration into mixed traffic"

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Presentation
13.03.2019
10. GMM-Fachtagung AmE (Automotive meets Electronics)
12./13.03.2019, Dortmund

EuroCity Persons: A novel benchmark for person detection in traffic scenes
Markus Braun, Sebastian Krebs, Fabian Flohr, and Dariu Gavrila

Publication
05.02.2019
IEEE TPAMI, vol. 41, no. 8, pp. 1844–1861, 2019.

Von MMI zu MMI’s in der Initiative @CITY
Prof. Dr. Klaus Bengler, TU München, Lehrstuhl für Ergonomie

Presentation
07.12.2018
BMWi-/BMBF-Fachkonferenz, 06.-07.12.2018, Berlin
„Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Presentation
20.09.2018
25th ITS World Congress, Copenhagen

Automatisierte Fahrzeuge und Intelligenter Verkehr in der Stadt (@CITY)
Dr. Ulrich Kreßel, Daimler AG

Presentation
01.12.2017
BMWi und BMBF Fachtagung „Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“, Berlin

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