Publications

Designing the Interaction of Highly Automated Vehicles with Cyclists in Urban Longitudinal Traffic: Relevant Use Cases and Methodical Considerations.
Fritz, N., Kobiela, F., Manstetten, D., Korthauer, A., & Bengler, K, Robert Bosch GmbH und Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
21.09.2020
12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (pp. 8–11). Virtual Event, DC, USA: Association for Computing Machiner

Does a Confidence Level for Automated Driving Time Estimations Improve the Subjective Evaluation of an Automation HMI?
Hecht, T.; Danner, S.; Feierle, A.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
03.07.2020

Multi-Vehicle Simulation in Urban Automated Driving: Technical Implementation and Added Benefit
Feierle, A.; Rettenmaier, M.; Zeitlmeir, F.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
19.05.2020

After You?! – Use of External Human-Machine Interfaces in Road Bottleneck Scenarios
Rettenmaier, M.; Albers, D.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
18.04.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190

Gestaltungsdimensionen der Kommunikation von automatisierten Fahrzeugen und anderen Verkehrsteilnehmenden
Philip Joisten, Anton Freund, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt, Institut für Arbeitswissenschaft

Publication
16.04.2020
Zeitschrift für Arbeitswissenschaft (Volume 74, Issue 2)

Better safe than sorry – Gap Acceptance related to Participants’ Age, Vehicle Types and Speed
Hensch, A.-C., Beggiato, M., & Krems, J. - Technische Universität Chemnitz

Presentation
22.03.2020
In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020 - Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists (p. 95), Jena, 22.-25.03.2020. Lengerich: Pabst Science Publishers.

The Effects of a Predictive HMI and Different Transition Frequencies on Acceptance, Workload, Usability, and Gaze Behavior during Urban Automated Driving
Hecht, T.; Kratzert, S.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
30.01.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190

Information Needs and Visual Attention during Urban, Highly Automated Driving—An Investigation of Potential Influencing Factors
Feierle, A.; Danner, S.; Steininger, S.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
25.01.2020

Towards an HMI Framework for Automated Driving
Bengler, K.; Rettenmaier, M.; Fritz, N.; Feierle, A. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
25.01.2020

Assessing the influence of visibility components in interactions between bicyclist and car drivers
A. Keler, H. Twaddle, G. Grigoropoulos, S. Hoffmann, F. Busch, - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
28.11.2019
Transportation Research Procedia
Volume 41, 2019, Pages 590-592

Head-Up Displays in Urban Partially Automated Driving: Effects of Using Augmented Reality
Feierle, A.; Beller, D.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
27.10.2019
IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019, Auckland, New Zealand, 2019, 1877-1882

Displaying Vehicle Driving Mode - Effects on Pedestrian Behavior and Perceived Safety
Philip Joisten, Technische Universität Darmstadt

Presentation
17.09.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Evaluation of Display Concepts for the Instrument Cluster in Urban Automated Driving
Alexander Feierle, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Non-driving Related Activities in Automated Driving – An Online Survey Investigating User Needs
Tobias Hecht, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Interaction at the Bottleneck – A Traffic Observation
Rettenmaier, M.; Requena Witzig, C.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publication
14.08.2019
Human Systems Engineering and Design II; Springer International Publishing: Cham, 2019; 243–249.

Enriching complex road intersections from OSM with traffic-related behavioral information
A. Keler, G. Grigoropoulos, D. Mussack - Technische Universität München - Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publication
20.07.2019
29th International Cartographic Conference (ICC 2019), 15–20 July 2019, Tokyo, Japan

Passing through the Bottleneck - The Potential of External Human-Machine Interfaces.
Rettenmaier, M.; Pietsch, M.; Schmidtler, J.; Bengler, K. - Technische Universität München,Lehrstuhl Ergonomie

Publication
09.06.2019
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019, 1687–1692

@CITY - „Do we need new HMI concepts for Automated Driving in Cities?
Stephan Cieler, Continental Automotive GmbH

Presentation
05.06.2019
ITS European Congress
03. - 06.06.2019, Eindhoven
Session "Human-centered design of automated vehicles for a safe integration into mixed traffic"

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Presentation
13.03.2019
10. GMM-Fachtagung AmE (Automotive meets Electronics)
12./13.03.2019, Dortmund

Von MMI zu MMI’s in der Initiative @CITY
Prof. Dr. Klaus Bengler, TU München, Lehrstuhl für Ergonomie

Presentation
07.12.2018
BMWi-/BMBF-Fachkonferenz, 06.-07.12.2018, Berlin
„Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Presentation
20.09.2018
25th ITS World Congress, Copenhagen

Automatisierte Fahrzeuge und Intelligenter Verkehr in der Stadt (@CITY)
Dr. Ulrich Kreßel, Daimler AG

Presentation
01.12.2017
BMWi und BMBF Fachtagung „Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“, Berlin

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