European Transport Research Review volume 13, Article number: 16 (2021)
Publications
Effects of non-driving related tasks on mental workload and take-over times during conditional automated driving
Andreas Müller, Natacha Fernandes-Estrela, Ruben Hetfleisch, Lukas Zecha & Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt
Publication
20.02.2021
Traffic Control Gesture Recognition for Autonomous Vehicles
Julian Wiederer, Arij Bouazizi, Ulrich Kressel, Vasileios Belagiannis - Mercedes-Benz AG
Publication
10.02.2021
2020 IEEE/RSJ International Conference on Intelligent Robots and Systems (IROS)
Bicyclist Maneuver Type Prediction Using Bidirectional Long Short-Term Memory Neural Networks
Georgios Grigoropoulos, Patrick Malcolm, Andreas Keler, Heather Kaths, Klaus Bogenberger, Fritz Busch - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik
Publication
31.01.2021
Presented at the TRB 100th Annual Meeting
Analysis of Bicyclist Communication in a Simulator Environment
Patrick Malcolm, Georgios Grigoropoulos, Andreas Keler, Heather Kaths, Klaus Bogenberger - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik
Publication
31.01.2021
Presented at the TRB 100th Annual MeetingTransportation Systems
Pedestrian Behavior Prediction for Automated Driving: Requirements, Metrics, and Relevant Feature
Michael Herman, Jörg Wagner, Vishnu Prabhakaran, Nicolas Möser, Hanna Ziesche, Waleed Ahmed, Lutz Bürkle, Ernst Kloppenburg, Claudius Gläser - Robert Bosch GmbH
Publication
15.12.2020
submitted to the IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems
Vorstellung der @CITY-Testgebiete
Markus Grünke, 3D Mapping Solutions GmbH
Publication
30.11.-0001
Präsentation der acht definierten Streckenabschnitte mit innerstädtischem Charakter, von denen HD-Karten erstellt wurden.
Internes HMI mit Augmented Reality
Dr. Andreas Korthauer, Robert Bosch GmbH
Video
26.11.2020
Prototypische Umsetzung und Evaluierung in einer Fahrsimulation
- Welche automationsrelevanten Informationen möchten die Passagiere vom automatisierten Fahrzeug erhalten?
- Wie kann Augmented Reality (AR) für das interne HMI genutzt werden?
- Welche automationsrelevanten Informationen möchten die Passagiere vom automatisierten Fahrzeug erhalten?
- Wie kann Augmented Reality (AR) für das interne HMI genutzt werden?
Eine automatisierte Fahrt durch @CITY: Interne und externe Interaktionsgestaltung
Tobias Hecht, Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Technische Universität München - Lehrstuhl für Ergonomie
Video
26.11.2020
Extraction and analysis of massive skeletal information from video data of crowded urban locations for understanding implicit gestures of road users
Andreas Keler, Patrick Malcolm, Georgios Grigoropoulos & Niklas Grabbe - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik
Publication
20.10.2020
20 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV)
October 20-23, 2020. Las Vegas, USA
October 20-23, 2020. Las Vegas, USA
Designing the Communication with Automated Vehicles: The Case of Elderly Pedestrians
Philip Joisten, Nina Theobald, Sarah Schwindt, Jonas Walter, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt
Publication
05.10.2020
Paper presented at the Workshop on Inclusive Communication between Automated Vehicles and Vulnerable Road Users. In conjunction with MobileHCI 2020, 5.-9.10.2020
Watch Your Vehicle Driving at the City: Interior HMI with Augmented Reality for Automated Driving
Andreas Korthauer, Clemens Guenther, Andreas Hinrichs, Wen Ren, Yiwen Yang
Publication
05.10.2020
MobileHCI '20: 22nd International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and ServicesOctober 2020 Article No.: 59 Pages 1–5
Designing the Interaction of Highly Automated Vehicles with Cyclists in Urban Longitudinal Traffic: Relevant Use Cases and Methodical Considerations.
Nicole Fritz, Fanny Kobiela, Dietrich Manstetten, Andreas Korthauer & Klaus Bengler - Robert Bosch GmbH und Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
21.09.2020
12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ‘20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 8–11.
Evaluation of Ambient Light Displays for Requests to Intervene and Minimal Risk Maneuvers in Highly Automated Urban Driving
Alexander Feierle, Maximilian Holderied, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
20.09.2020
2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), IEEE, 2020, Rhodes, Greece.
Does a Confidence Level for Automated Driving Time Estimations Improve the Subjective Evaluation of an Automation HMI?
Tobias Hecht, Simon Danner, Alexander Feierle, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
03.07.2020
Multimodal Technologies Interact. 2020, 4, 36
Auswirkungen von naturalistischen fahrfremden Tätigkeiten während hochautomatisierter Fahrt.
Andreas Lars Müller (2020), Technische Universität Darmstadt
Publication
23.06.2020
Dissertation
Multi-Vehicle Simulation in Urban Automated Driving: Technical Implementation and Added Benefit
Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Florian Zeitlmeir, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
19.05.2020
Information 2020, 11, 272
After You?! – Use of External Human-Machine Interfaces in Road Bottleneck Scenarios
Michael Rettenmaier, Deike Albers, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
18.04.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190
Gestaltungsdimensionen der Kommunikation von automatisierten Fahrzeugen und anderen Verkehrsteilnehmenden
Philip Joisten, Anton Freund, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt, Institut für Arbeitswissenschaft
Publication
16.04.2020
Zeitschrift für Arbeitswissenschaft (Volume 74, Issue 2)
Better safe than sorry – Gap Acceptance related to Participants’ Age, Vehicle Types and Speed
Ann-Christin Hensch, Matthias Beggiato & Josef Krems - Technische Universität Chemnitz
Presentation
22.03.2020
In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020 - Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists (p. 95), Jena, 22.-25.03.2020. Lengerich: Pabst Science Publishers.
The Effects of a Predictive HMI and Different Transition Frequencies on Acceptance, Workload, Usability, and Gaze Behavior during Urban Automated Driving
Tobias Hecht, Stefan Kratzert, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
30.01.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190
Information Needs and Visual Attention during Urban, Highly Automated Driving—An Investigation of Potential Influencing Factors
Alexander Feierle, Simon Danner, Sarah Steininger, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
25.01.2020
Information 2020, 11, 62
Towards an HMI Framework for Automated Driving
Klaus Bengler, Michael Rettenmaier, Nicole Fritz, Alexander Feierle - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
25.01.2020
Information 2020, 11, 61
Assessing the influence of visibility components in interactions between bicyclist and car drivers
Andreas Keler, Heather Twaddle, Geogios Grigoropoulos, Silja Hoffmann, Fritz Busch - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik
Publication
28.11.2019
Transportation Research Procedia
Volume 41, 2019, Pages 590-592
Volume 41, 2019, Pages 590-592
Head-Up Displays in Urban Partially Automated Driving: Effects of Using Augmented Reality
Alexander Feierle, David Beller, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
27.10.2019
IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019, Auckland, New Zealand, 2019, 1877-1882
Displaying Vehicle Driving Mode - Effects on Pedestrian Behavior and Perceived Safety
Philip Joisten, Technische Universität Darmstadt
Presentation
17.09.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
Evaluation of Display Concepts for the Instrument Cluster in Urban Automated Driving
Alexander Feierle, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
Non-driving Related Activities in Automated Driving – An Online Survey Investigating User Needs
Tobias Hecht, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design
Interaction at the Bottleneck – A Traffic Observation
Michael Rettenmaier, Camilo Requena Witzig, Klaus Bengler - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie
Publication
14.08.2019
Human Systems Engineering and Design II; Springer International Publishing: Cham, 2019; 243–249.
Enriching complex road intersections from OSM with traffic-related behavioral information
Andreas Keler, Georgios Grigoropoulos, Dominik Mussack - Technische Universität München - Lehrstuhl für Verkehrstechnik
Publication
20.07.2019
29th International Cartographic Conference (ICC 2019), 15–20 July 2019, Tokyo, Japan
Passing through the Bottleneck - The Potential of External Human-Machine Interfaces.
Michael Rettenmaier, Moritz Pietsch, Jonas Schmidtler, Klaus Bengler - Technische Universität München,Lehrstuhl Ergonomie
Publication
09.06.2019
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019, 1687–1692
@CITY - „Do we need new HMI concepts for Automated Driving in Cities?
Stephan Cieler, Continental Automotive GmbH
Presentation
05.06.2019
ITS European Congress
03. - 06.06.2019, Eindhoven
Session "Human-centered design of automated vehicles for a safe integration into mixed traffic"
03. - 06.06.2019, Eindhoven
Session "Human-centered design of automated vehicles for a safe integration into mixed traffic"
@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH
Presentation
13.03.2019
10. GMM-Fachtagung AmE (Automotive meets Electronics)
12./13.03.2019, Dortmund
12./13.03.2019, Dortmund
Von MMI zu MMI’s in der Initiative @CITY
Prof. Dr. Klaus Bengler, TU München, Lehrstuhl für Ergonomie
Presentation
07.12.2018
BMWi-/BMBF-Fachkonferenz, 06.-07.12.2018, Berlin
„Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“
„Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“
@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH
Presentation
20.09.2018
25th ITS World Congress, Copenhagen
Automatisierte Fahrzeuge und Intelligenter Verkehr in der Stadt (@CITY)
Dr. Ulrich Kreßel, Daimler AG
Presentation
01.12.2017
BMWi und BMBF Fachtagung „Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“, Berlin