Publikationen

Effects of non-driving related tasks on mental workload and take-over times during conditional automated driving
Müller, A.; Fernandes-Estrela, N.; Hetfleisch, R.; Zecha, L. & Abendroth, B. - Technische Universität Darmstadt

Publikation
20.02.2021

Eine automatisierte Fahrt durch @CITY: Interne und externe Interaktionsgestaltung
Tobias Hecht, Alexander Feierle, Michael Rettenmaier, Technische Universität München - Lehrstuhl für Ergonomie

Video
26.11.2020

Vorstellung der @CITY-Testgebiete
Markus Grünke, 3D Mapping Solutions GmbH

Video
26.11.2020
Präsentation der acht definierten Streckenabschnitte mit innerstädtischem Charakter, von denen HD-Karten erstellt wurden.

Internes HMI mit Augmented Reality
Dr. Andreas Korthauer, Robert Bosch GmbH

Video
26.11.2020
Prototypische Umsetzung und Evaluierung in einer Fahrsimulation
- Welche automationsrelevanten Informationen möchten die Passagiere vom automatisierten Fahrzeug erhalten?
- Wie kann Augmented Reality (AR) für das interne HMI genutzt werden?

Designing the Communication with Automated Vehicles: The Case of Elderly Pedestrians
Joisten Ph., Theobald N., Schwindt S., Walter J., Abendroth B. - Technische Universität Darmstadt

Publikation
05.10.2020
Paper presented at the Workshop on Inclusive Communication between Automated Vehicles and Vulnerable Road Users. In conjunction with MobileHCI 2020, 5.-9.10.2020

Designing the Interaction of Highly Automated Vehicles with Cyclists in Urban Longitudinal Traffic: Relevant Use Cases and Methodical Considerations.
Fritz, N., Kobiela, F., Manstetten, D., Korthauer, A., & Bengler, K. - Robert Bosch GmbH und Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
21.09.2020
12th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI ‘20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 8–11.

Evaluation of Ambient Light Displays for Requests to Intervene and Minimal Risk Maneuvers in Highly Automated Urban Driving
Feierle, Alexander; Holderied, Maximilian; Bengler, Klaus - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
20.09.2020
2020 IEEE 23rd International Conference on Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC), IEEE, 2020, Rhodes, Greece.

Does a Confidence Level for Automated Driving Time Estimations Improve the Subjective Evaluation of an Automation HMI?
Hecht, T.; Danner, S.; Feierle, A.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
03.07.2020

Auswirkungen von naturalistischen fahrfremden Tätigkeiten während hochautomatisierter Fahrt.
Müller, Andreas Lars (2020), Technische Universität Darmstadt

Publikation
23.06.2020

Multi-Vehicle Simulation in Urban Automated Driving: Technical Implementation and Added Benefit
Feierle, A.; Rettenmaier, M.; Zeitlmeir, F.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
19.05.2020

After You?! – Use of External Human-Machine Interfaces in Road Bottleneck Scenarios
Rettenmaier, M.; Albers, D.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
18.04.2020
Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour 2020, 70, 175-190

Gestaltungsdimensionen der Kommunikation von automatisierten Fahrzeugen und anderen Verkehrsteilnehmenden
Philip Joisten, Anton Freund, Bettina Abendroth - Technische Universität Darmstadt, Institut für Arbeitswissenschaft

Publikation
16.04.2020

Better safe than sorry – Gap Acceptance related to Participants’ Age, Vehicle Types and Speed
Hensch, A.-C., Beggiato, M., & Krems, J. - Technische Universität Chemnitz

Vortrag
22.03.2020
In C. Dobel et al. (Eds.), TeaP 2020 - Abstracts of the 62nd Conference of Experimental Psychologists (p. 95), Jena, 22.-25.03.2020. Lengerich: Pabst Science Publishers.

The Effects of a Predictive HMI and Different Transition Frequencies on Acceptance, Workload, Usability, and Gaze Behavior during Urban Automated Driving
Hecht, T.; Kratzert, S.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
30.01.2020

Information Needs and Visual Attention during Urban, Highly Automated Driving—An Investigation of Potential Influencing Factors
Feierle, A.; Danner, S.; Steininger, S.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
25.01.2020

Towards an HMI Framework for Automated Driving
Bengler, K.; Rettenmaier, M.; Fritz, N.; Feierle, A. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
25.01.2020

Assessing the influence of visibility components in interactions between bicyclist and car drivers
A. Keler, H. Twaddle, G. Grigoropoulos, S. Hoffmann, F. Busch, - Technische Universität München, Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publikation
28.11.2019

Head-Up Displays in Urban Partially Automated Driving: Effects of Using Augmented Reality
Feierle, A.; Beller, D.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
27.10.2019
IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019, Auckland, New Zealand, 2019, 1877-1882

Displaying Vehicle Driving Mode - Effects on Pedestrian Behavior and Perceived Safety
Philip Joisten, Technische Universität Darmstadt

Vortrag
17.09.2019

Evaluation of Display Concepts for the Instrument Cluster in Urban Automated Driving
Alexander Feierle, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Non-driving Related Activities in Automated Driving – An Online Survey Investigating User Needs
Tobias Hecht, Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
14.08.2019
16.-18.09.2019, Munich
2nd International Conference on Human Systems Engineering and Design

Interaction at the Bottleneck – A Traffic Observation
Rettenmaier, M.; Requena Witzig, C.; Bengler, K. - Technische Universität München, Lehrstuhl für Ergonomie

Publikation
14.08.2019
Human Systems Engineering and Design II; Springer International Publishing: Cham, 2019; 243–249.

Enriching complex road intersections from OSM with traffic-related behavioral information
A. Keler, G. Grigoropoulos, D. Mussack - Technische Universität München - Lehrstuhl für Verkehrstechnik

Publikation
20.07.2019

Passing through the Bottleneck - The Potential of External Human-Machine Interfaces.
Rettenmaier, M.; Pietsch, M.; Schmidtler, J.; Bengler, K. - Technische Universität München,Lehrstuhl Ergonomie

Publikation
09.06.2019
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019, 1687–1692

@CITY - „Do we need new HMI concepts for Automated Driving in Cities?
Stephan Cieler, Continental Automotive GmbH

Vortrag
05.06.2019
ITS European Congress
03. - 06.06.2019, Eindhoven
Session "Human-centered design of automated vehicles for a safe integration into mixed traffic"

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Vortrag
13.03.2019

Von MMI zu MMI’s in der Initiative @CITY
Prof. Dr. Klaus Bengler, TU München, Lehrstuhl für Ergonomie

Vortrag
07.12.2018
BMWi-/BMBF-Fachkonferenz, 06.-07.12.2018, Berlin
„Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“

@CITY - Automated Cars and Intelligent Traffic in the City
Prasant Narula, Aptiv Services Deutschland GmbH

Vortrag
20.09.2018

Automatisierte Fahrzeuge und Intelligenter Verkehr in der Stadt (@CITY)
Dr. Ulrich Kreßel, Daimler AG

Vortrag
01.12.2017
BMWi und BMBF Fachtagung „Forschung und Technologie für automatisiertes und vernetztes Fahren“, Berlin

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